Thursday 17 November 2011

..171111..

assalamualaikum
semalam masa tgh tgk tv smbil on9 fb,
dgr suara kembar menyuruh abg long g on econ bilik mamanya(kak dah)
then kedengaran suara kak dah " ko tgk yu, budak zaman skrg"..
aku senyum smbil jwb "sbb tuh kot kita ngaji sungguh2,
xnak bg anak kt rasa pe y kt rasa kecik2 dulu, kan terkejut plk klu si kembar ckp,
abg long, g tanam padi..hehehe"..kak dah pandang je muka aku..
maybe terkejut dgn pe y aku ckp..then dia jawab.."sejak bila ko ade anak"..
hehehe
hakikatnya begitu lah..kenapa kita semua bersusah payah, belajar+bekerja..
agar kesusahan y kita lalui semasa zaman kanak2 tidak lg dilalui zuriat kita..
rasanya semua orang akan melakukan perkara y sama..
dan y membezakan hanyalah cara y digunakan..
tapi mampukan kita memberi zuriat kita perkara y sama
atau lebih dari apa yang diberikan oleh ibu bapa kita kepada kita..
secara peribadinya..aku mungkin mampu utk berbuat begitu..
agar kesusahan y aku lalui tidak lagi dilalui oleh zuriat nti..
tp aku mungkin tidak mampu utk mengajar mereka
sepertimana y ibu bapa aku ajarkan pada aku..
zaman+masa sudah jauh merubah..dan akan terus merubah..
cabaran akan semakin kuat dan mampukah kita semua nanti utk menghadapinya..
????

2 comments:

  1. cabaran untuk mendidik anak2 zaman sekarang
    ssh sikit...
    tak boleh guna cara mak ayah kite dulu
    kena guna pendekatan yg lain pulak
    seelok2nya.. ibubapa beri perhatian pada anak2 dan jadi kan anak2 mcm kwn2 supaya hubungan itu lebih kuat.

    ReplyDelete